Przejdź do głównej zawartości

Hipoteza nowego obszaru działania rzeczoznawcy majątkowego



W drugim (z 2011 roku) numerze Nieruchomości C.H. Beck Janusz Jasiński omawia projekt założeń do projektu ustawy o odrębnej własności obiektów budowlanych. Autor pozytywnie opiniuje przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury tekst i wyraża przy tym nadzieję, że wejście w życie proponowanych zmian otworzy nowy obszar dla działalności rzeczoznawców majątkowych w Polsce.

Na wstępie należy się zgodzić, że problem mało efektywnego wykorzystania gruntów zwłaszcza na terenach największych polskich miast wymaga pilnych działań ze strony ustawodawcy. Obowiązujące w zakresie możliwości zagospodarowania przestrzeni prawo nierzadko bowiem ogranicza inicjatywy gospodarcze a realizacja niektórych przedsięwzięć napotyka nieprzezwyciężalną przeszkodę w postaci niedostosowania systemu prawnego do wymogów i idei współczesnego życia. Wypada również zgodzić się, że zmiany dopuszczające szersze wykorzystanie nieruchomości i to nie tylko na podstawie istniejących regulacji prawnych ale również tych projektowanych z pewnością zaowocują wzrostem zapotrzebowania na usługi rzeczoznawców majątkowych zwłaszcza w sytuacjach, kiedy dopuszczona zostanie możliwość konstytuowania stosunku prawnego pomiędzy właścicielem nieruchomości a uprawnionym do korzystania z niej w drodze decyzji administracyjnej. Należy również uznać, że o ile w omawianym przez Janusza Jasińskiego projekcie ustawodawca dopuści możliwość ustanawiania odrębnej własności obiektów budowlanych przez prywatnych właścicieli gruntów na rzecz prywatnych inwestorów realizujących obiekt budowlany to strony tego stosunku w większości wypadków znakomicie poradzą sobie z ustalaniem wartości konstruowanego prawa samodzielnie, to jest bez konieczności zatrudniania w procesie negocjacji rzeczoznawcy majątkowego. Z zupełnie inną sytuacją będziemy mieli do czynienia w przypadku, kiedy nowy rodzaj prawa ustanawiany będzie na nieruchomościach Skarbu Państwa bądź jednostki samorządu terytorialnego lub w przypadku, kiedy prawo to będzie ustanawiane na rzecz wyżej wymienionych podmiotów a także wówczas, kiedy prawo takie ustanawiane będzie w drodze decyzji administracyjnej ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości. Wówczas oszacowanie wartości prawa przez powołanego w postępowaniu administracyjnym rzeczoznawcę majątkowego będzie absolutnie nieodzowne. Rację ma zatem autor omawianego artykułu kiedy twierdzi, ze wprowadzenie nowej regulacji poszerzy obszar działania rzeczoznawców majątkowych.
Ponieważ przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt jest jedynie projektem założeń do projektu ustawy nie są znane szczegółowe regulacje proponowane przez zespół autorski. Rozwiązania takie z pewnością znajdą się w projekcie ustawy i być może, o ile dojdzie do dalszych prac nad ustawą, zostaną dalej zmodyfikowane podczas prac sejmowych. Aktualnie dostępny projekt ujawnia jednak nieco szczegółów dotyczących proponowanej konstrukcji prawnej a co za tym idzie skłania do chwili refleksji nad przyszłymi zadaniami rzeczoznawców majątkowych a szczególnie nad podstawowymi pojęciami jakimi w swojej pracy posługują się rzeczoznawcy majątkowi.
Jeśli projektowane zmiany wejdą w życie rzeczoznawcy majątkowi będą zmuszeni do ponownego przemyślenia między innymi kluczowego w gospodarce nieruchomościami pojęcia nieruchomości. O ile w obecnym stanie prawnym rzeczoznawcy majątkowi dobrze radzą sobie z szacowaniem wartości prawa własności lokali stanowiących odrębne nieruchomości – głównie z uwagi na częste występowanie tego rodzaju nieruchomości w obrocie prawnym – to już szacowanie wartości budynków stanowiących odrębne od gruntu nieruchomości napotyka na problemy metodologiczne. Z sytuacją taką mamy do czynienia na przykład w przypadku budynków posadowionych na gruntach oddanych w użytkowanie wieczyste. Ponieważ prawo użytkowania wieczystego aktualnie wygasa stosunkowo rzadko to rzeczoznawcy równie nieczęsto mają do czynienia z problemem szacowania wartości budynków jako odrębnych od gruntu nieruchomości. Podobny problem spotka rzeczoznawców majątkowych w sytuacji, kiedy zostaną zmuszeni do szacowania wartości odrębnej własności obiektów budowlanych. Sama wartość tychże obiektów to jednak nie wszystko. Konieczne będzie również wypracowanie metodyki szacowania wartości prawa upoważniającego przyszłego właściciela odrębnego obiektu budowlanego do posadowienia na nieruchomości gruntowej tego rodzaju obiektu – wszak prawo to, zgodnie z założeniami projektu powinno być zbywalne skoro ma stanowić przedmiot zabezpieczenia kredytu bankowego. Kolejną trudność w metodyce szacowania widzę w przypadku konieczności oszacowania wartości nieruchomości obciążonej istnieniem odrębnej własności obiektu budowlanego. Aktualne metody szacowania wartości rynkowej gruntów oddanych w użytkowanie wieczyste, które mogłyby stanowić podstawę prac metodologicznych wydają się nie przystawać do nowej, projektowanej sytuacji. Wszak obecnie z gruntu oddanego w użytkowanie wieczyste korzysta (w większości przypadków i w stanie idealnym) jedynie użytkownik wieczysty z wyłączeniem innych osób. W przypadku odrębnej własności obiektów budowlanych będziemy mieli do czynienia z korzystaniem z nieruchomości przez jej właściciela oraz właściciela odrębnej własności obiektu budowlanego. Prawdą jest, że pojęcie współkorzystania z nieruchomości nie jest metodyce wyceny obce jednak jak na razie nie jest jeszcze dobrze przemyślane i opiera się na intuicjach raczej niż twardych danych rynkowych. Dodatkową trudność stworzy również rodzaj umowy o ustanowieniu odrębnej własności obiektu budowlanego a w szczególności czas na jaki zostanie ona zawarta. Powstaje bowiem w świetle projektowanych regulacji nieodparte wrażenie, że wartość prawo odrębnej własności obiektu budowlanego będzie mocno zmienna w czasie skoro umowy tego typu zawierane miały by być na czas określony.

Kolejnym pojęciem, które moim zdaniem wymagało będzie gruntowego przemyślenia jest pojęcie przeznaczenia nieruchomości. W aktualnym stanie prawnym przeznaczenie nieruchomości kształtowane jest w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego a rzeczoznawcy majątkowi dodatkowo ustalają je, w przypadku braku takich planów na podstawie studium kierunków i uwarunkowań oraz aktualnego sposobu korzystania z nieruchomości. Co stanie się w sytuacji, kiedy na nieruchomości przeznaczonej pod układy komunikacyjne powstanie odrębna własność obiektu budowlanego o przeznaczeniu komercyjnym, na przykład wielopoziomowy budynek hotelowo – konferencyjno – handlowy? Jakie wówczas będzie przeznaczenie nieruchomości gruntowej i w jaki sposób będzie ono określane w przypadku braku planów miejscowych?

Oczywistym jest, że niedostatki metodologiczne rzeczoznawstwa majątkowego nie mogą wstrzymywać koniecznych dla efektywnego wykorzystania przestrzeni miejskiej regulacji. W trakcie ewentualnych dalszych prac legislacyjnych warto jednak aby autorzy projektu konsultowali proponowane rozwiązania również ze środowiskiem rzeczoznawców majątkowych ponieważ tylko wówczas może udać się uniknąć późniejszych sporów w zakresie szacowania wartości nowego rodzaju prawa własności. Wydaje się, że dobrą platformą komunikacji jest w tym zakresie między innymi Komitet ds. Nieruchomości przy Krajowej Izbie Gospodarczej.

Popularne posty z tego bloga

Przeznaczenie nieruchomości gruntowej.

Czytając operaty szacunkowe, które powstają w toku postępowania dowodowego w sprawach administracyjnych odnoszę wrażenie, że niektórzy rzeczoznawcy majątkowi w jakiś przedziwny i pokrętny sposób rozumieją pojęcie przeznaczenia nieruchomości. Być może wynika to z brzmienia art. 154 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2010, nr 102, poz. 651, ze zm.; dalej ugn), który nakazuje określić przeznaczenie nieruchomości w pierwszej kolejności na podstawie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego a następnie, w sytuacji braku planu miejscowego na podstawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Nie można mieć pretensji do rzeczoznawców majątkowych w taki sposób określających przeznaczenie nieruchomości skoro obliguje ich do tego zapis ustawowy czytany wprost. Jednak zarówno w środowisku rzeczoznawców jak i osób związanych z gospodarow...

zmiany w zasadach zwrotu nieruchomości wywłaszczonych

W dniu dzisiejszym (14 maja 2019) wchodzą w życie, uchwalone ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 roku o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami, zmiany w zasadach zwrotu nieruchomości wywłaszczonych. Od dzisiaj również, dla przypadków opisanych ustawą zmieniającą, liczyć należy dwunastomiesięczny termin na ponowne złożenie wniosku o ich zwrot. Dla wszystkich, byłych właścicieli lub współwłaścicieli oraz ich spadkobierców dzisiaj zatem zaczyna bić zegar, który wyznacza czas pozostały dla skutecznego odzyskania niektórych dawno wywłaszczonych nieruchomości. Tylko nieruchomość, która stała się zbędna z punktu widzenia celu wywłaszczenia może zostać zwrócona Warto pamiętać, że o zwrot nieruchomości wywłaszczonej można ubiegać się wówczas, kiedy stała się ona zbędna na cel wywłaszczenia przy czym za nieruchomość zbędną uznaje się taką, na której pomimo upływu lat siedmiu od dnia, w którym decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna, nie rozpoczęto prac związanych z realizacją celu wywłas...

netto czy brutto a może inaczej?

Przetoczył się ostatnio przez listę dyskusyjną rzeczoznawców majątkowych problem wartości praw do nieruchomości i podstaw jej ustalania w kontekście podatku od towarów i usług – inaczej mówiąc problem zwany potocznie netto – brutto. Dyskusja była ostra a wyrażane przez jej uczestników poglądy można w zasadzie podzielić na trzy grupy. Grupa pierwsza stoi na stanowisku, że cena jest zawsze ceną netto; podatek VAT, który niektóre podmioty doliczają do ceny nie jest i nie może być jej elementem. Jest to stanowisko podobno zgodne z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa a w szczególności z zapisami zawartymi w odpowiednich postanowieniach Kodeksu cywilnego. Pogląd przeciwstawny głosi, że cena to całkowita kwota jaką nabywca obowiązany jest spełnić wobec zbywcy z tytułu nabycia określonego prawa a wszelkie podatki jakie obowiązany jest uiścić zbywca z tytułu otrzymania ceny czy też odliczyć może nabywca z tytułu jej uiszczenia są po prostu jej składowymi zwłaszcza, że owa zapłacon...