Przejdź do głównej zawartości

Użytkowanie wieczyste – idzie sezon aktualizacji opłat rocznych.


W drugiej połowie roku rozpoczyna się sezon aktualizacji opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów. Wprawdzie zgodnie z obowiązującym prawem wypowiedzenie dotychczasowej wysokości opłaty rocznej możliwe jest w każdym momencie jednak to właśnie druga połowa każdego roku obfituje w polecone przesyłki doręczane użytkownikom wieczystym a zawierające wypowiedzenie wysokości opłaty dotychczasowej i propozycję jej ustalenia w nowej wysokości.

Organ reprezentujący właściciela nieruchomości oddanej w użytkowanie wieczyste (jest nim zwykle Starosta lub Prezydent Miasta na prawach powiatu) dokonuje aktualizacji wysokości opłaty rocznej o ile zmieni się wartość nieruchomości oddanej w użytkowanie wieczyste. Dotychczas bywało zwykle tak, że wartość ta ulegała podwyższeniu w związku z czym starostowie i prezydenci miast dość ochoczo wypowiadali opłaty dotychczasowe i proponowali nowe wysokości opłat.

Pamiętać trzeba, że zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym wysokość opłaty rocznej tytułu użytkowania wieczystego gruntów skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego zależna jest od dwóch czynników. Pierwszym z nich jest stawka procentowa ustalona w zależności od celu, na jaki nieruchomość została w użytkowanie wieczyste oddana. Podstawowa wysokość stawki procentowej to 3 % wartości nieruchomości lecz zgodnie z postanowieniami Ustawy o gospodarce nieruchomościami jest ona kształtowana różnie dla nieruchomości oddanych na różne cele i na przykład dla gruntów oddanych na cel budownictwa mieszkaniowego wynosi zwykle 1 % wartości. Drugim z czynników kształtujących wysokość opłaty rocznej jest wartość prawa własności nieruchomości oddanej w użytkowanie, a nie wartość prawa użytkowania wieczystego. Pojęcia te są często mylone i osoby lub instytucje, które posiadają niedawno sporządzone operaty szacunkowe wykonane na przykład na potrzeby ustalenia wartości zabezpieczenia kredytowego kierując się wartościami w nich ujawnionymi sądzą, że wartość prawa użytkowania wieczystego gruntu powinna być identyczna z wartością prawa własności tego gruntu. Choć w wielu przypadkach wartości te są zbliżone a czasem, wbrew domniemaniom wartość prawa użytkowania wieczystego przerasta wartość prawa własności gruntu to zwykle jest tak, że wartość prawa użytkowania (ujawniona na przykład jako wartości dla celu zabezpieczenia wierzytelności) jest niższa od wartości prawa własności tego samego gruntu.

Ci, którzy interesują się rynkiem nieruchomości wiedzą lub przynajmniej podejrzewają, że w ostatnim okresie wartość wielu z nich uległa obniżeniu w stosunku do szczytu cen z lat 2007 – 2008. Jeśli wysokość opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego dla nieruchomości została wyznaczona na podstawie jej wartości z okresu około roku 2007 istnieje spora szansa na to, że dzisiaj jest ona niższa niż przed kilku już laty. Wówczas to właśnie użytkownikowi wieczystemu opłaca się wystąpić z wnioskiem o aktualizację opłaty rocznej. W toku ostatnich zmian w ustawie o gospodarce nieruchomościami pozycja użytkownika wieczystego została wzmocniona. W poprzednio obowiązującym stanie prawnym, o ile przedstawiciele organu reprezentującego właściciela (urzędnicy starostwa powiatowego lub miasta) nie chcieli dokonać aktualizacji użytkownik wieczysty był w zasadzie bezradny. Obecnie w przypadku bezczynności organu może on zwrócić się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, które przejmie załatwienie sprawy.

Nadchodzi sezon aktualizacji opłat rocznych – czy w tym roku jak w poprzednich więcej będzie podwyżek wynikających z aktywności władz samorządowych czy więcej obniżek wynikających z aktywności użytkowników wieczystych – czas pokaże.

Popularne posty z tego bloga

Przeznaczenie nieruchomości gruntowej.

Czytając operaty szacunkowe, które powstają w toku postępowania dowodowego w sprawach administracyjnych odnoszę wrażenie, że niektórzy rzeczoznawcy majątkowi w jakiś przedziwny i pokrętny sposób rozumieją pojęcie przeznaczenia nieruchomości. Być może wynika to z brzmienia art. 154 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2010, nr 102, poz. 651, ze zm.; dalej ugn), który nakazuje określić przeznaczenie nieruchomości w pierwszej kolejności na podstawie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego a następnie, w sytuacji braku planu miejscowego na podstawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Nie można mieć pretensji do rzeczoznawców majątkowych w taki sposób określających przeznaczenie nieruchomości skoro obliguje ich do tego zapis ustawowy czytany wprost. Jednak zarówno w środowisku rzeczoznawców jak i osób związanych z gospodarow...

zmiany w zasadach zwrotu nieruchomości wywłaszczonych

W dniu dzisiejszym (14 maja 2019) wchodzą w życie, uchwalone ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 roku o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami, zmiany w zasadach zwrotu nieruchomości wywłaszczonych. Od dzisiaj również, dla przypadków opisanych ustawą zmieniającą, liczyć należy dwunastomiesięczny termin na ponowne złożenie wniosku o ich zwrot. Dla wszystkich, byłych właścicieli lub współwłaścicieli oraz ich spadkobierców dzisiaj zatem zaczyna bić zegar, który wyznacza czas pozostały dla skutecznego odzyskania niektórych dawno wywłaszczonych nieruchomości. Tylko nieruchomość, która stała się zbędna z punktu widzenia celu wywłaszczenia może zostać zwrócona Warto pamiętać, że o zwrot nieruchomości wywłaszczonej można ubiegać się wówczas, kiedy stała się ona zbędna na cel wywłaszczenia przy czym za nieruchomość zbędną uznaje się taką, na której pomimo upływu lat siedmiu od dnia, w którym decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna, nie rozpoczęto prac związanych z realizacją celu wywłas...

netto czy brutto a może inaczej?

Przetoczył się ostatnio przez listę dyskusyjną rzeczoznawców majątkowych problem wartości praw do nieruchomości i podstaw jej ustalania w kontekście podatku od towarów i usług – inaczej mówiąc problem zwany potocznie netto – brutto. Dyskusja była ostra a wyrażane przez jej uczestników poglądy można w zasadzie podzielić na trzy grupy. Grupa pierwsza stoi na stanowisku, że cena jest zawsze ceną netto; podatek VAT, który niektóre podmioty doliczają do ceny nie jest i nie może być jej elementem. Jest to stanowisko podobno zgodne z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa a w szczególności z zapisami zawartymi w odpowiednich postanowieniach Kodeksu cywilnego. Pogląd przeciwstawny głosi, że cena to całkowita kwota jaką nabywca obowiązany jest spełnić wobec zbywcy z tytułu nabycia określonego prawa a wszelkie podatki jakie obowiązany jest uiścić zbywca z tytułu otrzymania ceny czy też odliczyć może nabywca z tytułu jej uiszczenia są po prostu jej składowymi zwłaszcza, że owa zapłacon...