Przejdź do głównej zawartości

Użytkowanie wieczyste – idzie sezon aktualizacji opłat rocznych.


W drugiej połowie roku rozpoczyna się sezon aktualizacji opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów. Wprawdzie zgodnie z obowiązującym prawem wypowiedzenie dotychczasowej wysokości opłaty rocznej możliwe jest w każdym momencie jednak to właśnie druga połowa każdego roku obfituje w polecone przesyłki doręczane użytkownikom wieczystym a zawierające wypowiedzenie wysokości opłaty dotychczasowej i propozycję jej ustalenia w nowej wysokości.

Organ reprezentujący właściciela nieruchomości oddanej w użytkowanie wieczyste (jest nim zwykle Starosta lub Prezydent Miasta na prawach powiatu) dokonuje aktualizacji wysokości opłaty rocznej o ile zmieni się wartość nieruchomości oddanej w użytkowanie wieczyste. Dotychczas bywało zwykle tak, że wartość ta ulegała podwyższeniu w związku z czym starostowie i prezydenci miast dość ochoczo wypowiadali opłaty dotychczasowe i proponowali nowe wysokości opłat.

Pamiętać trzeba, że zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym wysokość opłaty rocznej tytułu użytkowania wieczystego gruntów skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego zależna jest od dwóch czynników. Pierwszym z nich jest stawka procentowa ustalona w zależności od celu, na jaki nieruchomość została w użytkowanie wieczyste oddana. Podstawowa wysokość stawki procentowej to 3 % wartości nieruchomości lecz zgodnie z postanowieniami Ustawy o gospodarce nieruchomościami jest ona kształtowana różnie dla nieruchomości oddanych na różne cele i na przykład dla gruntów oddanych na cel budownictwa mieszkaniowego wynosi zwykle 1 % wartości. Drugim z czynników kształtujących wysokość opłaty rocznej jest wartość prawa własności nieruchomości oddanej w użytkowanie, a nie wartość prawa użytkowania wieczystego. Pojęcia te są często mylone i osoby lub instytucje, które posiadają niedawno sporządzone operaty szacunkowe wykonane na przykład na potrzeby ustalenia wartości zabezpieczenia kredytowego kierując się wartościami w nich ujawnionymi sądzą, że wartość prawa użytkowania wieczystego gruntu powinna być identyczna z wartością prawa własności tego gruntu. Choć w wielu przypadkach wartości te są zbliżone a czasem, wbrew domniemaniom wartość prawa użytkowania wieczystego przerasta wartość prawa własności gruntu to zwykle jest tak, że wartość prawa użytkowania (ujawniona na przykład jako wartości dla celu zabezpieczenia wierzytelności) jest niższa od wartości prawa własności tego samego gruntu.

Ci, którzy interesują się rynkiem nieruchomości wiedzą lub przynajmniej podejrzewają, że w ostatnim okresie wartość wielu z nich uległa obniżeniu w stosunku do szczytu cen z lat 2007 – 2008. Jeśli wysokość opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego dla nieruchomości została wyznaczona na podstawie jej wartości z okresu około roku 2007 istnieje spora szansa na to, że dzisiaj jest ona niższa niż przed kilku już laty. Wówczas to właśnie użytkownikowi wieczystemu opłaca się wystąpić z wnioskiem o aktualizację opłaty rocznej. W toku ostatnich zmian w ustawie o gospodarce nieruchomościami pozycja użytkownika wieczystego została wzmocniona. W poprzednio obowiązującym stanie prawnym, o ile przedstawiciele organu reprezentującego właściciela (urzędnicy starostwa powiatowego lub miasta) nie chcieli dokonać aktualizacji użytkownik wieczysty był w zasadzie bezradny. Obecnie w przypadku bezczynności organu może on zwrócić się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, które przejmie załatwienie sprawy.

Nadchodzi sezon aktualizacji opłat rocznych – czy w tym roku jak w poprzednich więcej będzie podwyżek wynikających z aktywności władz samorządowych czy więcej obniżek wynikających z aktywności użytkowników wieczystych – czas pokaże.

Popularne posty z tego bloga

Przeznaczenie nieruchomości gruntowej.

Czytając operaty szacunkowe, które powstają w toku postępowania dowodowego w sprawach administracyjnych odnoszę wrażenie, że niektórzy rzeczoznawcy majątkowi w jakiś przedziwny i pokrętny sposób rozumieją pojęcie przeznaczenia nieruchomości. Być może wynika to z brzmienia art. 154 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2010, nr 102, poz. 651, ze zm.; dalej ugn), który nakazuje określić przeznaczenie nieruchomości w pierwszej kolejności na podstawie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego a następnie, w sytuacji braku planu miejscowego na podstawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Nie można mieć pretensji do rzeczoznawców majątkowych w taki sposób określających przeznaczenie nieruchomości skoro obliguje ich do tego zapis ustawowy czytany wprost. Jednak zarówno w środowisku rzeczoznawców jak i osób związanych z gospodarow

Własność operatu szacunkowego

Andrzejowi Świerkowi, który temat wywołał. Andrzej Świerk, w poście z 11 stycznia 2008 roku posłanym na listę dyskusyjną Izby Gospodarczej Rzeczoznawców Majątkowych poruszył temat, który jak sądzę powinien wzbudzić żywe zainteresowanie nie tylko tak zwanego Zespołu Pomocy Zawodowej, ale szerokiego grona rzeczoznawców majątkowych. Jak się wydaje Zespół Pomocy Zawodowej ma rzecz w nosie, choć z definicji w nosie mieć nie powinien. Szerokie grono albo nie ma czasu albo pokłada nadmierną ufność w ZPZ’ie.. A problem jest poważny, dotyka każdego rzeczoznawcę majątkowego, który sporządza opinie o wartości nieruchomości, w tym także w formie operatów szacunkowych (czy inna opinia o wartości nieruchomości jest możliwa?). Niech będzie zatem, nieco prowokacyjnie, że moją indywidualną opinię na ten temat wyrażę od razu zastrzegając, że nie jestem fachowcem w dziedzinie prawa autorskiego i mogę się mylić. Jak mawiał satyryk: „ moje pomyłki obciążają wyłącznie mnie ”. Wypada przejść do rzeczy.

Nieruchomość podobna. Naprawdę?

W ramach zawodowych obowiązków czytam operat szacunkowy z określenia wartości rynkowej nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem handlowym należącym do jednej z dużych sieci. Operat sporządził, powołany przez organ wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, rzeczoznawca majątkowy. Fachowiec z państwowymi uprawnieniami. Przedmiotem oszacowania jest wartość rynkowa nieruchomości. Zakresem wyceny objęto wartość prawa własności gruntu. Operat sporządzony został dla celu aktualizacji opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego. Powierzchnia nieruchomości szacowanej to nieco ponad piętnaście tysięcy metrów kwadratowych. Przeznaczenie: tereny usług i handlu z możliwością lokalizacji obiektów handlowych o powierzchni powyżej dwóch tysięcy metrów kwadratowych. Analizą rynku Autor objął teren powiatu właściwego z uwagi na położenie nieruchomości wycenianej oraz powiatów ościennych. Poszukiwania transakcji nieruchomościami podobnymi zwieńczył tabelą kilkudziesięciu trans