Przejdź do głównej zawartości

Posty

Wyświetlanie postów z marzec, 2011

Uwagi do projektu ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności

Wstęp. Wydaje się, że sporządzenie tych uwag z powodu stopnia zaawansowania prac legislacyjnych nie ma większego sensu jednak być może głos w sprawie projektowanej regulacji wpłynie na dalszy tok prac sejmowych. Trudno odmówić racji autorom uzasadnienia do komentowanego projektu, że instytucja użytkowania wieczystego gruntów powstała na gruncie odmiennego niźli dzisiejszy ustroju państwa, a wywodząc się bezpośrednio z ideologicznych fundamentów ustrojowych minionej epoki zasługuje na głęboką analizę. Trudno jednak również przyznać rację twierdzeniu, że użytkowanie wieczyste jest wyłącznie reliktem idei a w swym obecnym kształcie jest instytucją skomplikowaną, niejasną i konfliktogenną, która jednocześnie nie przystaje w żadnej mierze do demokratycznego państwa prawa z jakim mamy do czynienia. Z pewnością instytucja użytkowania wieczystego wymaga głębokiego namysłu oraz uważnych przekształceń jednak nie sądzę, aby jej pospieszna likwidacja była wskazana. Wypada w tym miejscu przy

Hipoteza nowego obszaru działania rzeczoznawcy majątkowego

W drugim (z 2011 roku) numerze Nieruchomości C.H. Beck Janusz Jasiński omawia projekt założeń do projektu ustawy o odrębnej własności obiektów budowlanych. Autor pozytywnie opiniuje przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury tekst i wyraża przy tym nadzieję, że wejście w życie proponowanych zmian otworzy nowy obszar dla działalności rzeczoznawców majątkowych w Polsce. Na wstępie należy się zgodzić, że problem mało efektywnego wykorzystania gruntów zwłaszcza na terenach największych polskich miast wymaga pilnych działań ze strony ustawodawcy. Obowiązujące w zakresie możliwości zagospodarowania przestrzeni prawo nierzadko bowiem ogranicza inicjatywy gospodarcze a realizacja niektórych przedsięwzięć napotyka nieprzezwyciężalną przeszkodę w postaci niedostosowania systemu prawnego do wymogów i idei współczesnego życia. Wypada również zgodzić się, że zmiany dopuszczające szersze wykorzystanie nieruchomości i to nie tylko na podstawie istniejących regulacji prawnych ale również tyc

Odszkodowania za grunty przejęte pod drogi publiczne. Część I

Infrastruktura drogowa jest jednym z kluczowych elementów zapewniających sprawne funkcjonowanie państwa i jego gospodarki. Czas niezbędny dla transportu towarów i osób, bezpieczeństwo oraz wyniki ekonomiczne oraz potencjał inwestycyjny regionów i organizacji gospodarczych w znacznej mierze zależą od jakości i gęstości połączeń drogowych. Nie dziwi zatem fakt, że każdy z kolejnych rządów tak wiele mówi o konieczności rozwoju sieci drogowej w Polsce a zwłaszcza o konieczności budowy nowoczesnych autostrad i dróg ekspresowych oraz modernizacji już istniejących połączeń drogowych. Dla nikogo też nie jest tajemnicą, że inwestycje drogowe wymagają dla realizacji pozyskiwania terenów i to nie tylko takich, o których od dawna już było wiadomo, że przeznaczone są (choć często nieformalnie) pod pasy i układy drogowe ale również takich, których właściciele dopiero wraz z pierwszymi projektami decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dowiadują się o planowanym przebiegu drogi. Pon